Welkom op de blogpagina van Human2

Op deze plaats verbinden we actuele gebeurtenissen met de theoretische uitgangspunten van Human2: een dynamisch, kritisch, relationeel en toekomstgericht humanisme. We vertrekken vaak vanuit de snijdende en schurende actualiteit die om meer vraagt dan snelle meningen – ze vraagt om reflectie, om verdieping, om het herdenken van patronen.

Elk blogartikel laat zien hoe Human2 naar de wereld kijkt: vanuit waarden als vrijheid, verantwoordelijkheid en verbondenheid, maar ook met aandacht voor systeemdenken, ethiek en, vooral, maatschappelijke complexiteit. De blogs zijn geen eindpunten, maar stimulansen tot intellectuele en geëngageerde beweging – richting een samenleving die niet alleen reageert, maar ook ethisch humanistisch bewust kiest.

 

Human2 wil bijdragen aan een ander soort publieke ruimte: open, onderbouwd en moreel gevoelig voor de wereld waarin we samen leven.

 

Deel II: De open toekomst: Ruth tussen Darwin en Popper

Dit essay leest het bijbelboek Ruth als een ethisch tegenverhaal binnen een canon die ook mechanismen van uitsluiting bevat, zoals zichtbaar in de boeken Ezra en Nehemia. Vertrekkend vanuit Karl Poppers kritiek op historicisme en Charles Darwins concept van adaptieve variatie, analyseert de tekst hoe gesloten historische logica’s leiden tot uitsluiting, terwijl openheid, vermenging en relationele trouw juist veerkracht en gerechtigheid genereren. Ruth, als Moabitische vrouw, ondermijnt de etnisch-puriteinse theologie van haar tijd en wordt een structurele motor van toekomstgerichte vernieuwing. De canon blijkt niet eenduidig, maar meerstemmig: ze bevat de kiemen van haar eigen kritiek. Door Ruth te lezen als een ethische ‘mutatie’ in een gesloten systeem, ontstaat een theologisch en filosofisch pleidooi voor adaptieve openheid, rechtvaardige verbondenheid en kritisch omgaan met traditie. Het essay eindigt met een reflectievraag naar hedendaagse systemen die nog steeds opereren volgens gesloten scripts van afkomst of identiteit.

Lees meer »

Ecologische politiek voorbij de staat - een relationeel perspectief op co-existentie, macht en territorium

De internationale roep om een Palestijnse staat bevestigt een vertrouwd politiek model: dat van de soevereine natiestaat. Maar is dit model nog geschikt om duurzame rechtvaardigheid en co-existentie te garanderen, zeker in een ecologisch en cultureel verweven gebied als Israël en Palestina?Dit essay stelt een alternatieve denkrichting voor: een ecologische politiek die niet vertrekt van grenzen en soevereiniteit, maar van gedeelde leefomstandigheden – een niche. Aan de hand van een relationeel-ecologisch vierlagenmodel (fysiek, biologisch, sociaal en symbolisch) analyseren we hoe de Palestijnse leefruimte systematisch wordt ondermijnd, en hoe een politiek van herstel er zou kunnen uitzien.In plaats van te streven naar afzonderlijke staten, richt ecologische politiek zich op co-existentie binnen een gedeelde ecologische realiteit – met zorg voor hulpbronnen, culturele ritmes en meervoudige vormen van kennis. Geen blauwdruk, maar een kans op relationele rechtvaardigheid

Lees meer »

De Juridische Fuik – Hoe Israël vastloopt in het recht dat het zelf inroept

Israël beroept zich op het internationale recht om zijn militaire acties te legitimeren, maar komt zo paradoxaal in een juridische fuik terecht: het claimt de rechten van een soevereine staat, maar weigert de verantwoordelijkheden van een bezetter te dragen.Dat leidt tot toenemende internationale kritiek, maar ook tot een verschrompeling van de eigen bewegingsruimte. Hoe langer het asymmetrisch juridisch kader wordt aangehouden, hoe moeilijker het wordt om geweld, macht en morele legitimiteit met elkaar te verzoenen. Palestina wordt uitgesloten, maar ook de morele en juridische grond onder de voeten van Israël verbrokkelt. Dit essay pleit voor een heroriëntatie: niet méér recht, maar recht dat rechtvaardigheid dient. Voor beide partijen.

Lees meer »

DEEL I – De geboorte van de grens: Ezra, Nehemia en het fundament van uitsluiting

Dit essay onderzoekt hoe het herstelproject na de Babylonische ballingschap, onder leiding van Ezra en Nehemia, evolueerde van een politiek van inclusie naar een gesloten systeem van genealogische en religieuze uitsluiting. Uitgaand van het edict van Cyrus en de heropbouw van de tempel in Jeruzalem, analyseert deze tekst hoe grensvorming zich voltrekt op vier onderling verweven niveaus:

Lees meer »

De Grens van het Historicisme – Over Popper, Palestina en de Tijd die Sluit

Dit essay vertrekt vanuit een filosofische bezorgdheid over wat Karl Popper het historicisme noemde — de neiging om de geschiedenis op te vatten als een noodzakelijk proces met wetten die het verloop van de geschiedenis voorspelbaar maken. Deze denkfout is een brede systemische dynamiek die zich in alle ideologieën kan nestelen, zoals in het revisionistisch zionisme en als in het Palestijns verzet onder de vlag van Hamas. In deze tekst wordt geprobeerd om deze gesloten structuren zichtbaar te maken als deel van een epistemologische en ethische valstrik.

Lees meer »

Van Palmbomen op de Dijk tot het Afbranden van het Zoniënwoud

Terwijl weervrouw Jill Peeters waarschuwt dat we pas actie zullen ondernemen als het Zoniënwoud in vlammen opgaat, noemt Jean-Marie Dedecker de klimaatopwarming “fantastisch” — want dan kunnen er palmbomen op de dijk van Middelkerke groeien. Wat zegt dit over de manier waarop we communiceren over onze toekomst? Dit essay onderzoekt hoe sociale systemen omgaan met informatie en waarom morele reflectie — tweede orde communicatie — van levensbelang is om als samenleving te kunnen overleven.

Lees meer »

Op de grens van controle – twee vliegtuigen lieten zien wat er misloopt in systemen

Deze tragedie, over de crashes van twee nieuwe Boeings 737 MAX 8, vertelt iets fundamenteels over de diepere aard van systemen: wanneer systemen — menselijk of niet-menselijk — zich enkel nog op zichzelf terugplooien, zonder zich nog af te stemmen op de werkelijkheid, groeit de kans op een catastrofe. Systemen die alleen nog naar zichzelf verwijzen verliezen hun vermogen om bij te sturen. Het resultaat is géén evolutie, maar ontsporing. Géén controle, maar instorting.

Lees meer »